Blogs / Tehnoloģijas

Vai Latvijas web2.0* uzņēmumi ir gatavi konkurēt globālajā tirgū?(0)

Didzis Sprūds | pirmdiena, 2008. gada 4. augusts

web20list

Aplūkojot vienu no populārākajiem web2.0 uzņēmumu katalogiem Go2Web20.net, kurā ievietotas saites uz vairāk kā 2000 dažādām vairāk vai mazāk inovatīvām Interneta kompānijām visā pasaulē, redzams, ka šajā sarakstā dominē ASV, Lielbritānijas un Kānādas uzņēmumi.

Fakts, ka sarakstā dominē augstākminēto valstu uzņēmumi, protams, nepārsteidz, taču interesanti liekas tas, ka šajā sarakstā nav pārstāvēts neviens Latvijas uzņēmums. (vismaz es nepamanīju nevienu, kura izcelsme būtu latviska), kas liek secināt, ka, vai nu Latvijā nav pasaules līmeņa web2.0 projektu, vai arī ir tikai tādi, kas darbojas vietējā tirgū un savas marketinga aktivitātes nemēģina virzīt globālā mērogā.

Iemesli šādai situācijai, manuprāt, ir vairāki. Šķiet, ka web2.0 pasaulē nestrādā tradicionālā pieeja, kas ir izplatīta arī Latvijas uzņēmumu vidū - sākumā attīstīsimies vietējā tirgū, ja veiksies labi, mēģināsim apgūt arī kaimiņvalstu tirgu. Laikā, kad pakalpojumu, līdz ar tā izveidi, ir iespējams piedāvāt visā pasaulē, uzņēmumi, kas sākotnēji pievēršas šauram vietējam tirgum, gluži vienkārši nespēj konkurēt ar uzņēmumiem, kas sekmīgi attīstījušies globālā mērogā, un, bieži vien, tirgus nišu jau aizņēmuši.

Taču, darbojoties globālā tirgū, ir jārēķinās arī ar globālu konkurenci. Lai neliels interneta uzņēmums ielauztos globālajā tirgū ir nepieciešams ne tikai izcils pakalpojums, ir nepieciešams arī izcils marketings, kas nav iedomājams bez teicamām angļu valodas zināšanām (30,4% no Interneta lietotājiem runā angliski), kas ļauj ne tikai gramatiski pareizi iztulkot aplikāciju, bet arī iesaistīties niansētā dialogā ar medijiem un pakalpojuma lietotājiem. Par piemēru - vai daudzi Latvijas uzņēmumi raksta blogu angliski? Retorisks jautājums, protams :) Ļoti iespējams, tāpēc web2.0 uzņēmumu vidū dominē uzņēmumi no tādām "anglsiki runājošām" valstīm kā ASV, Kanāda, Lielbritānija, kas, jau uzsākot savu darbību, bieži vien uzreiz konkurē globālā mērogā.

Droši vien, pārspēlēti būtu teikt, ka Latvijai nav ko piedāvāt web.2.0 jomā. Ja tiktu veidots saraksts ar Latvijas web.2.0 uzņēmumiem / pakalpojumiem, es tajā iekļautu sociālos tīklus Draugiem.lv; Orb.lv; PictureHappy bilžu izveides servisu, Maiss02 (ļauj saglabāt un apmainīties ar failiem). Taču, diemžēl, šie uzņēmumi vai projekti, pat ja ir mēģinājuši ielauzties globālajā tirgū, nav guvuši tajā vērā ņemamas sekmes.

Zemāk - tabula ar top15 valstīm, kurās izveidotas visvairāk Web2.0 aplikācijas (No aplūkotajiem 988 web2.0 uzņēmumumiem, kuri bija norādījuši izcelsmes valsti)

ASVASV652
LielbritānijaLielbritānija66
KanādaKanāda44
VācijaVācija28
AustrālijaAustrālija25
FrancijaFrancija17
IzraēlaIzraēla15
NīderlandeNīderlande15
SpānijaSpānija13
Īrija Īrija 11
IndijaIndija10
ItālijaItālija9
ZviedrijaZviedrija9
JapānaJapāna6
ĶīnaĶīna5

Komentārs: Kā redzams, Internetā izskanējušais viedoklis, ka Eiropā, proporcionāli mērogiem, ir tikpat daudz inovatīvu interneta uzņēmumu, cik ASV, ir maldīgs. Kalifornijas San Jose un Palo Alto (Silikona ieleja), neapšaubāmi atrodas vairāk web2.0 uzņēmumu kā visā Eiropā kopā. Nedaudz izbrīna Izraēlas atrašanās 7. vietā. Lai gan Indijā tiekot "ražots" daudzas reizes vairāk IT speciālistu kā ASV, oficiāli web2.0 uzņēmumu skaita ziņā, tā nespēj konkurēt. Tāpēc, ka daudz vairāk par Made in Indija, esot Made by India projekti...:)

* web2.0 ir termins, kas apraksta interneta tehnoloģijas, kuru pamatā ir radoša pieeja, informācijas apmaiņa un sadarbība starp aplikācijas lietotājiem.

Pievienojiet komentāru

  • E-pasta adrese nav obligāti jānorāda.

e-formas.lv: Aptaujas un formas Internetā! Bezmaksas anketas izveide, anketēšana, pētījumi.

atsauksmes